TerraCycles® historie

Fra vår spede begynnelse med innhøsting av markavføring, har TerraCycle utviklet seg til å bli et globalt selskap med sirkulær økonomi. Vi utvikler kontinuerlig nye løsninger for eliminering av ideen om avfall – Eliminating the Idea of WasteⓇ.

2022

2019 til i dag: Gjenbruk, den neste utfordringen

TerraCycle avsluttet tiåret med å lansere Loop, en plattform for gjenbruk som gjør det mulig for alle merker å lage gjenbrukbare versjoner av produktemballasjen sin, og for alle forhandlere å gjøre den tilgjengelig for forbrukerne.   

I 2020 lanserte TerraCycle TerraCycle Global Foundation, som arbeider for å fjerne plast fra elver og kanaler før det når havet. 

I 2021 lanserte vi SalonCycle i USA, en enkel måte å resirkulere alt salongavfall på. Vi produserte også alle OL-podiene i Tokyo ved å resirkulere avfall innsamlet av japanske forbrukere. Som svar på etterspørselen fra samlersamfunnet introduserte vi vår egen produktserie, TerraCycle Made, laget av avfallet vi resirkulerer sammen.

2018

2013 til 2018: Vokse rundt hele kloden

I 2013 utvidet TerraCycle aktiviteten til Australia og New Zealand, og var nå aktiv i over 20 land. Året etter lanserte vi Zero Waste Box-avdelingen, som leverer resirkuleringsløsninger for et mye bredere spekter av avfall. Vi fortsatte vår globale ekspansjon med lanseringen av TerraCycle Japan. Samme år signerte TerraCycle en TV-avtale med Pivot for TerraCycles TV-program Human Resources, som hadde premiere i august 2014.

I 2016 lanserte vi vårt første program for industriell resirkulering i USA – resirkulering av limemballasje med Henkel. For å styrke kapasiteten for virksomhet-til-virksomhet ved å utvide til resirkuleringstjenester for regulert avfall, gjorde vi vårt første oppkjøp i 2018. Vi lanserte også materialavdelingen vår, og skapte emballasje og produkter av avfall hentet opp av havet, på rockefestivaler og andre steder.

2012

2007 til 2012: Resirkulering av det uresirkulerbare

I 2007 innførte vi merkestøttede resirkuleringsprogrammer for å utvide avfallsrekkevidden til TerraCycle. Det første var Drink Pouch Brigade, etterfulgt av programmer for å samle inn og resirkulere energibaremballasje og yoghurtbegere.

I 2009 hadde 25 nye programmer kommet til, og TerraCycle hadde ekspandert til Brasil, Canada og Storbritannia. Innen 2010 hadde resirkuleringsprogrammet for drikkeposer samlet inn og resirkulert over 50 millioner drikkeposer, og over 1 million dollar hadde blitt samlet inn av samlersamfunnet gjennom TerraCycles poengprogram.

I 2011 utvidet TerraCycle aktiviteten til Norge, Spania, Tyskland, Irland, Sveits, Danmark, Belgia og Nederland. Over 30 nye resirkuleringsprogrammer ble lansert, og det samlede antall ansatte vokste til over 100 teammedlemmer. 

2006

2001 til 2006: Årene med markavføring

Da Tom Szaky var førsteårsstudent ved Princeton University startet han TerraCycle for å bidra til å eliminere ideen om avfall ved å lage plantemat av markavføring med matavfallet fra kantinen.

Vårt første produkt ble ikke bare laget av avfall (mating av organisk avfall til marker), men også pakket i avfall (brukte brusflasker).

TerraCycle Worm Poop Plant Food ble snart solgt av store forhandlere, inkludert Home Depot, Target og Walmart, og selskapet etablerte sitt hovedkvarter i Trenton, NJ.   

Les mer om vår tidlige historie i Tom Szakys bok Revolution in a Bottle. Få det første kapittelet gratis her.